Roerdomp logo

Kauwenhof 12

3435 SN Nieuwegein

030-6040414

Bij spoed toets 9

Als het u lukt om af te vallen en uw leefstijl aan te passen, kunt u het hele proces omdraaien en diabetes voorkomen. Deze stappen helpen u:

Stap 1: schrap de suikers 

Een goede eerste stap is het weglaten van producten met snelle suikers. Snelle suikers zijn koolhydraten die sneller als glucose in uw bloed komen en dus ook zorgen voor een snelle stijging van uw bloedsuikergehalte. Door frisdrank, vruchtensap, snoep, koek en suiker dat u toevoegt aan bijvoorbeeld koffie en thee of op een pannenkoek strooit weg te laten voorkomt u hoge pieken in uw bloedglucose en dus ook hoge pieken van insuline.

Stap 2: minder met koolhydraten

Hoe minder koolhydraten in uw voeding, hoe minder insuline uw lichaam hoeft aan te maken. Het wordt dan makkelijker voor uw lichaam om uw vetvoorraad aan te spreken en wat af te vallen. En zo vermindert u uw risico op diabetes. Koolhydraatbeperkt eten betekent bijvoorbeeld dat u kleinere porties rijst, pasta, aardappelen en brood eet en kiest voor de volkoren varianten.

Hoe zien koolhydraatbeperkte maaltijden eruit?

  • Bij het ontbijt neemt u bijvoorbeeld volle kwark met wat rood fruit, noten en zaden (bijvoorbeeld lijnzaad en sesamzaad). Of u begint de dag met eieren. Wat koolhydraatbeperkt brood of vezelrijk knäckebröd met hartig beleg kan ook
  • Bij de lunch neemt u een goedgevulde salade, of een stevige soep
  • Bij het avondeten neemt u vis, vlees, eieren of tofu, samen met 2 groentegerechten

Stap 3: eet niet te weinig

Eet heel veel groenten, minstens 300-400 gram per dag. Groenten vullen het ‘gat’ op dat ontstaat als u brood, aardappelen of pasta weglaat. U kunt rijst maken van bloemkool, pasta van courgette, lasagne van aubergine, of u eet eenvoudig een extra groente in plaats van aardappelen. U kunt de broodmaaltijd vervangen door een maaltijdsalade of een goed gevulde soep. Eet ook niet te mager! U heeft vet nodig voor de verzadiging en om genoeg energie binnen te krijgen. Gebruik bijvoorbeeld volle yoghurt, kwark, olijfolie en noten. Zorg ook voor voldoende eiwitten. U heeft ze nodig om uw spiermassa in stand te houden en ook om hongergevoel te voorkomen. Zorg dat elke maaltijd minstens een portie van een eiwitrijk product bevat. Bijvoorbeeld eieren, tofu, kwark, yoghurt, vis, vlees en kip.

Stap 4: ga meer bewegen

Door te bewegen ‘verbrandt’ u calorieën en dat is gunstig voor je gewicht. Ook op de langere termijn heeft bewegen effect op de calorieverbranding. Door sporten neemt namelijk de spiermassa toe waardoor de basisverbranding van calorieën ook omhoog gaat. Ook wordt u door bewegen gevoeliger voor insuline. Een combinatie van gezond eten en meer bewegen is effectiever dan één van de twee. Probeer een vorm van bewegen te vinden die u leuk vindt en goed vol kunt houden. Alles is goed; wandelen, fietsen, kickboksen, skeeleren, klimmen, tennissen, zwemmen, dansen… Probeer daarnaast bewegen in te passen in uw dagelijkse leven door bijvoorbeeld boodschappen op de fiets te doen en zoveel mogelijk de trap te nemen.

Stap 5: ga voor minder stress

Als u stress heeft, maakt uw lichaam stresshormonen aan. Deze hormonen (adrenaline, noradrenaline en cortisol) hebben als effect dat het glucosegehalte in uw bloed stijgt. Het gevolg: er is meer insuline nodig om uw bloedglucose weer op peil te krijgen. Probeer voor meer ontspanning te zorgen. Buiten bewegen, yoga en meditatie kunnen helpen. Zorg ook voor kleine ontspanmomenten. Met een kop thee op de bank, een middagje aan het strand, iemand bellen om te praten, luisteren naar rustgevende muziek, een warme douche, dagdelen vrijhouden in uw agenda om iets voor uzelf te doen…

Wilt u meer informatie over het voorkomen van (pre)diabetes? Onze diabetes verpleegkundige helpt u graag!

Translate »

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Gebruik de keuzehulp:

Liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Registreer uzelf bij onze praktijk

1
2
3
4
Last Page
Kunt u ook aangeven waarvoor?
Toestemming LSP Voor informatie zie:
https://www.volgjezorg.nl/toestemming *

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail. 

Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken. 

Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.

Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw dossier te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U heeft hier binnenkort DigiD voor nodig.
 

Uitslagen onderzoek

Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek 
– Verslaglegging 
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier binnenkort DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Herhaalmedicatie

U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.

Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Dossier inzage

Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.

Gegevensuitwisseling

Hoe werkt het Landelijk Schakelpunt?

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Herhaalrecept Bestellen

1
Uw gegevens
2
Gegevens Apotheek
3
Medicijnen
4
Last Page
Voorletters
Achternaam
Geboortedatum
Email *
Telefoonnummer
Apotheek
Laten Bezorgen?
Medicijnen
Opmerkingen
Call Now Button Ga naar de inhoud